Vi har ikke censur i Danmark, men ..

tl;dr De danske medier styrer med hård hånd den danske opinion. Utallige er de læserbreve og debatoplæg som afvises af avisernes debatredaktører. Det Frie Ord giver alle mulighed for at få optaget afviste læserbreve, uden forbehold eller politisk slagside. Og ikke blot som symbolsk begravelse af din mening, men med et aktivt forsøg på at sprede dit budskab. Læs mere under Hvordan. Det Frie Ord er 100% gratis, non-profit, uden reklamer og - drevet af frivillige kræfters motivation for en bedre og mere nuanceret debat.

En lille håndfuld aktører kontrollerer fuldkommen det danske medielandskab. Her til højre kan du se hvem det drejer sig om.

Samtidig er danske medier en smal og meget sammenspist verden, hvor alle kender hinanden. Det er ganske få mennesker som kontrollerer nyhedsstrømmen og ikke mindst meningsdannelsen i Danmark.

Den manglende diversitet sætter desværre sine begrænsninger for den fordomsfrie og progressive debat. Det er meget svært for menigmand at komme til orde.

Opinionsdannelsen er i store træk trefingret: Journalister, venner fra den kreative klasse eller højtuddannede med fine titler, som legetimerer og berigtiger førnævntes holdninger.

Den rygende pistol kan findes i Internettets fremkomst. Førhen kunne aviserne med god ret afvise læserbreve og opinion på grund af pladshensyn. I dag er mængden af spalteplads i princippet ubegrænset, alligevel overstyrer aviserne med hård hånd den almindelige danskers mulighed for at blive hørt.

Og det kan jo undre at sige nej til helt gratis indhold, som kan skabe trafik og revenu. Især når aviserne over een kam klager over faldende indtægter. På trods af dette levnes der ikke meget mere plads til opinion end i print-udgaverne, og adskillige aviser har enten helt droppet kommentarsporene, eller tilbyder dem i en stærkt censureret udgave.


til de rigtige holdninger Faktisk er flere avisers webplatforme gået i en slags regressionsmode. . Helt gratis indhold som kan ge Flere aviser har ved siden af rigid censur adgang til ørenlyd. Og det er desværre Man skulle have troet, at med den ubegrænsede plads Internettet har giver aviserne, at så ville de i åbne op for Opinionsdannelsen er i store træk trefingret: Journalister, venner fra den kreative klasse eller højtuddannede med fine titler, som legetimerer og berigtiger førnævntes holdninger.


der fabrikerer holdninger, venner fra den kreative klasse der fabrik

Hvis ikke man er journalist eller tilhører den såkaldt kreative klasse, så er det ganske vanskeligt. Man kan Opinionsdannelsen har massiv slagside ift. Mediernes journalister fabrikerer selv holdninger, eller lader vennerne , og ganske få meget få mennesker reelt styrer meningsdannelsen i Danmark

Danske medier er også en sammenspist klub, hvor alle kender alle. ufattelig lille andedam, hvor alle kender alle. De danske medier udgør også en utrolig lile Det er sådan set ikke ikke et problem i sig selv.